Vanaf begin

De historie

De sportvereniging Bolnes is opgericht op 18 septembthumbnail_Screenshot_20200503-143952_Gallery-bewerkt.jpger 1920. De vereniging is begonnen als een zondagvereniging terwijl in 1942 de zaterdagafdeling werd opgericht. Daarnaast heeft de vereniging vroeger een muziekafdeling  gehad met de naam “JUBAL”. Ook onze vroegere buren op het Sportpark Bolnes, de korfbalvereniging Bolnes, is vroeger begonnen onder de hoede van onze vereniging waar zij tientallen jaren deel vanuit hebben gemaakt. Waar anders dan aan de Benedendijk bij de voormalige scheepswerf Boele werd het eerste oefenterrein in gebruik genomen en waar met zeer beperkte middelen werd geoefend. Na op diverse terreinen te hebben gespeeld (overigens waren deze meer weilanden dan voetbalvelden) werd in 1934 een veld aan de Kievitsweg betrokken met een openingswedstrijd tegen het toen zeer befaamde “Pechvogels”. In 1936 promoveerde Bolnes voor de eerste keer in haar geschiedenis naar het grote K.N.V.B., nadat de jaren daarvoor altijd in de Rotterdamse voetbalbond, de R.V.B. waren doorgebracht. In de oorlogsjaren was het veld gevorderd door de Duitsers en werden wij gastvrij ontvangen door verenigingen zoals D.H.Z. en C.K.C. na de bevrijding werd het totaal vernielde veld met zeer veel zelfwerkzaamheid en hulp van aannemingsbedrijf van Splunder weer in orde gebracht.

De zaterdagafdeling van Bolnes promoveerde in 1951 voor het eerst naar de K.N.V.B. in het jaar 1953 werd een nieuw clubgebouw met vier kleedkamers en bestuurskamer in gebruik genomen. Een hoogtepunt werd bereikt in 1954 toen de zondag afdeling de promotie naar de 3e klasse misliep door de beslissingswedstrijd tegen De Musschen, die gespeeld werd in het beroemde stadion “De Kuip” voor maar liefst 10.000! toeschouwers te verliezen, maar in 1955 volgde toch de promotie.

Met ingang van seizoen 2014 - 2015 speelt het 1e elftal in de 1e klasse na twee keer op rij via de nacompetitie te zijn gepromoveerd.

Het huidige Sportpark, door velen ook “de Bolnesser Berg” genoemd, dateert van 1973 en is gelegen aan de Kievitsweg 153 in de Ridderkerkse wijk Bolnes. De vereniging heeft daar de beschikking over drie velden en een all weather trainingsveld wat voorzien is van een lichtinstallatie. Ook het hoofdveld beschikt over een lichtinstallatie zodat ook avondwedstrijden gespeeld kunnen worden. Het clubgebouw met een gezellige en sfeervolle kantine, beschikt over 8 kleedkamers een verzorgingsruimte, wasruimte met wasmachines en drogers. Tevens zijn er ruimtes voor het bestuur en jeugdbestuur.

De afgelopen jaren zijn roerige jaren geweest waarin Bolnes ook nog eens afdaalde naar de 4e klasse.
Sinds 2 jaar is de club weer in rustig vaarwater gekomen.

Het jaar 2020 is het jubileumjaar waarin Bolnes 100 jaar bestaat en dit dan ook zal vieren.

De vereniging telt op dit moment 5 senioren teams en 6 jeugdteams elk in ieder leeftijdscategorie 1.

Sinds seizoen 2019- 2020 is er ook weer zondagelftal actief in de 4e klasse. Ook is er op zondag een trainingsgroep actief die zich Cardio United noemt en dan onder elkaar een partijtje voetbal spelen op een klein veld.

Sportpark.jpg